טיפים למורים – משחקי המאה

משחקי המאה כוללים 7 משחקי קלפים מגוונים, ובכל אחד מהם אפשרויות שונות למשחק. כדאי להיעזר בהם בלימוד של מושגים רבים בחשבון, ואף ניתן להשתמש בקלפים ולהמציא כללי משחק כיד הדמיון הטובה כדי ללמד נושאים נוספים (למשל משחק ‘מלחמה’ כדי ללמד גדול מ-/קטן מ-).

ללימוד החשבון בעזרת משחקים אלו, יש ערך מוסף: בנוסף להתנסות ולתרגול בדרך יותר מעניינת ומגוונת, ישנה אפשרות גדולה גם לילדים המתקשים יותר בחשבון – להצליח וליהנות. הם מאפשרים לתלמידים לטעות מבלי לקבל ציון מאכזב. המשחק מביא הנעה והנאה בלמידה, ומעלה את המוטיבציה של הלומד. יש לזכור שתלמיד שמצליח – פתוח ללמידה!

ננסה לתת כאן מספר טיפים והמלצות לסוג המשחק (מבין 7 משחקי המאה), מניסיונם של מורים שהשתמשו במשחקים האלו לאורך השנים, לפי נושאי הלימוד, על מנת להשתמש בהם במהלך ההוראה:

בתחילה כדאי להוציא את הקלפים החופשיים (המסומנים ב-?).  מומלץ לבקש מכל תלמיד לומר את המספר שהוא מניח. כזכור, בהנחתם יש לומר מספר עם ספרה משותפת לקלף החשוף, כלומר כבר נדרשת הכרה ושיום של כל המספרים עד 100.

  • הכרת מספרים עד… => זיכרון מספרים. שימוש רק בקלפים הרלבנטיים, למשל עד 20.
  • סכום שני מספרים חד-ספרתיים והכרת השיטה העשרונית => משחק המספרים. ניתן לשחק בתחילה באופן פשוט ללא רוב הכללים, על-ידי כך שניתן להניח קלף שזהה בספרת העשרות או בספרת האחדות או זהה בסכום הספרות. משחק כזה עשוי להיות ממושך מהרגיל ולכן מומלץ לקבוע משך משחק מירבי.
  • הכרת מספרים זוגיים => זיכרון מספרים. ניתן לשחק זיכרון מספרים עוקבים (1 עם 2, 3 עם 4 וכו’) כאשר בכל זוג המספר הגדול הוא מספר זוגי.
  • הכרת מספר עוקב/קודם => ניתן לשחק זיכרון מספרים עוקבים ללא המגבלה שהמספר הגדול הוא זוגי. במשחק באופן כזה 2 יכול להיות בזוג עם 3 ואז 1 יישאר ללא זוג, כלומר בסוף המשחק עשויים להישאר קלפים בודדים. בכל מקרה המנצח במשחק יהיה מי שצבר מירב זוגות הקלפים.
  • הכרת השיטה העשרונית עד 100 => רמי 100.
  • סכום שני מספרים עד… => זיכרון מספרים. ניתן לשחק זיכרון עם זוגות לפי סכום. למשל במשחק עם הקלפים 1 עד 20, סכום כל זוג יהיה 21. במידה ומעוניינים שהסכום יהיה 20, ניתן להוציא את הקלפים: 10 ו – 20.
  • הפרש שני מספרים עד… => זיכרון מספרים. ניתן לשחק זיכרון עם זוגות לפי הפרש. למשל במשחק עם הקלפים 1 עד 20, הפרש כל זוג יהיה 10 (1 עם 11, 2 עם 12, 3 עם 13 וכו’).
  • חוק החילוף בחיבור => זיכרון מספרים. כדי להבדיל בין סכום והפרש מבחינת סדר המספרים בפעולה החשבונית.
  • חוק החילוף בכפל => משחק המכפלות. לשיקולו של המורה ניתן לאפשר לתלמיד להשתמש בקלף העזר של לוח הכפל כל עוד נזקק לו.
  • הכרת מספרים ריבועיים/חישוב שטח ריבוע => משחק המכפלות (מספר ירוק בפינות הקלף)
  • הכרת מספרים ראשוניים ותכונותיהם => משחק הראשוניים. כדאי לאפשר לתלמידים להשתמש בקלף העזר של טבלת מספרים ראשוניים כדי להבחין ש-1 אינו מספר ראשוני, וכדי להבחין שאין מספרים ראשוניים זוגיים (חוץ מ-2).
  • הסתברות/אחוזים => שימוש בקלפים 1-100 (ללא קלפים חופשיים המסומנים ב – ?) ובלוח המאה, כדי לקבוע, למשל, מה הסיכוי שקלף שהוצא יהיה זוגי? איזה אחוז מהמספרים הוא זוגי? מה הסיכוי שקלף שהוצא יהיה עם ספרת עשרות 3?באיזה אחוז מהקלפים יש ספרת עשרות 3? וכו’