משחקי המאה: כלי להכרת לוח הכפל עד 100 ומספרים ראשוניים

אינני יכול להמעיט בחשיבות של מספרים בחיינו, כי כל החיים אנו מוקפים במספרים: החל ממשקל הלידה ומספר זהות ועד מספר נעליים ומחירן וציון שקיבלנו במבחן. והשימוש במספרים רק הולך ומתרחב. בכל העולם. מספרים מסוימים אפילו כדאי שנכיר כבר מגיל צעיר ככל האפשר: מספר הדירה/הבית שבו אנחנו גרים ומספר הטלפון שלנו. כך גם ילד קטן שהלך לאיבוד יוכל בקלות לחזור למשפחתו. לכן, חשוב שנכיר היטב את הספרות ונדע לזהותן במספר ארוך ובמידת האפשר, גם לזכור את כל רצף הספרות. רוב המספרים שניתקל בהם הם מספרים המורכבים מספרות בסדר אקראי (כמו מספר טלפון או סיסמה בכספת או מנעול), או מספרים בדידים שלמים (כמו ציון במבחן) או רציפים (כמו גובה או משקל). בבית-הספר היסודי לומדים גם על מספרים מיוחדים פחות שימושיים ותכונותיהם, כמו מספרים פריקים, מספרים ראשוניים ועוד.

מהגדרת מספרים ראשוניים ועד לתחרות למציאת מספרים ראשוניים ארוכים

מהם מספרים ראשוניים? מספרים שיש להם שני מחלקים בלבד: 1 והם עצמם, למשל 2,3,5,7,11 וכן הלאה. בעזרת משחקי המאה לומדים להכיר בקלות מספרים ראשוניים עד 100 ואת תכונותיהם. למשל, יש רק מספר ראשוני זוגי אחד (2) וכל שאר המספרים הזוגיים אינם מספרים ראשוניים.

קוד אבטחה בכניסה לאתר הוא מספר. מעבר לכך, מספרים ראשוניים משמשים גם כבסיס ליצירת קוד אבטחה אקראי. במהלך השנים התפתחה תחרות בין חוקרים למציאת המספר הראשוני הגדול ביותר, ואכן נמצאו מספרים ראשוניים ארוכים יותר ויותר. ב-1951 נמצא המספר הראשוני הארוך ביותר ללא חשב, שהיה בן 44 ספרות. ב-2018 נמצא מספר ראשוני בן 24,862,048 ספרות! רק כדי לכתוב את המספר על נייר נזדקק לאלפי דפים בגודל 4A. מסופר שקרן מסוימת הבטיחה פרס של 150,000 $ (עוד מספר חשוב) למי שימצא מספר ראשוני שאורכו מעל 100,000,000 ספרות!!! מטורף.

למה חשוב ללמוד חשבון ובמיוחד את לוח הכפל?

לוח הכפל עד 100

טבלת לוח הכפל עד 100

כיום, כאשר תלמידים אינם נדרשים לזכור שירים בעל-פה כמו פעם, רובם אינם מתורגלים בשינון ולבטח לא בדקלום בעל-פה של חומר שקיבלו לשנן בשעורי הבית. בתחום החשבון – בשביל מה להכיר את לוח הכפל אם המחשבון (למשל בטלפון הנייד) מבצע עבורנו את כל החישובים. ואז אנו מגיעים לחנות ולא יודעים לחשב מראש כמה כסף נזדקק כדי לקנות מה שרצינו. וזה עוד לפני ש”מסבכים” אותנו עם הנחות כמו “השני ב-50% הנחה” או “מבצע רכישה ללא מע”מ”. איך נדע כצרכנים לבחור בין הצעות, אם מצליחים בקלות “לבלבל” אותנו עם “מבצעים” שונים? מי ששולט בלוח הכפל, בקלות יוכל להבין אחוזים ולהיות צרכן נבון. ובינינו, מי רוצה להיות פראייר ולגלות בדיעבד שסידרו אותנו עם הנחת-דמה, או במילים מודרניות, קיבלנו פייק-הנחה?

הפתרון פשוט: מהיום משחקים לוח הכפל ומשחקים רֶמי מספרים ראשוניים

משחקים ללימוד חשבון צצים כמו פטריות לאחר הגשם. אבל העולם השתנה. הילדים של היום תזזיתיים יותר וכך גם ההורים. יש פחות סבלנות לשבת לקרוא הוראות ארוכות ולשחק משחק שחוזר על עצמו ומהר מאד משתעממים. משחקי המאה כוללים משחקים מגוונים עם הוראות קצרות. ואפילו לא צריך לקרוא את ההוראות – יש סרטוני אנימציה באתר. כך , למשל היום משחקים משחק ספרות פשוט, מחר משחקים לוח הכפל, ולמחרת משחקים מספרים ראשוניים. למרות זאת – המחיר (עדיין) כמו של משחק אחד.

משחקים קשורים